THE FUNDAMENTAL HUMAN RIGHTS OF MOTHERS IN THE BRAZILIAN PRISON SYSTEM AND THEIR CHILDREN IN THE EXERCISE OF MOTHERHOOD

Authors

Keywords:

Prision, Human Rights, Childrens, Mothers, Maternity

Abstract

The present article intends to analyze and reflect on the serious situation of the "mothers in prison", since it is an unknown issue to society or is avoided in the conversation circles due to the cruel reality. The objective of this study is to identify the inhumanity of the Brazilian prison system, especially in relation to women who are mothers and have the right to breastfeed and live with their children. The methodology used is deductive, by means of qualitative-bibliographical research of books and articles concerning the theme, in addition to legislative-doctrinal research. The research question is whether the minimal non-fulfillment of the rights of mothers with their children in adequate places inside the prison results in the lack of respect and exercise of the foreseen legal rights? In this sense, it is necessary the implementation of public policies, the performance of other entities and improvements in the physical structure for the care of women.

Author Biographies

  • Luis Delcides Rodrigues da Silva, Centro Universitário das

    Pós-graduado “lato sensu” em Marketing e Comunicação Integrada na Universidade Presbiteriana Mackenzie (2014); MBA em Planejamento Tributário (cursando) pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas unidas –FMU.Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pelo Centro Universitário das Faculdades Integradas Alcântara Machado (2011). Graduado em Direito pelo Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU) (2022). Membro do Grupo de Pesquisa Direito Constitucional  na Sociedade da Informação. Membro do Observatório Brasileiro do Direito Público e Privado (OBRADIPP). Jornalista.E-mail: luisdelcides@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/5456750358720852

    Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3215-6029

  • Cátia Rejane Mainardi Liczbinski, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

    Doutora em Ciências Sociais, Mestre, Especialista em Direito, Professora da Universidade Federal de Pelotas RS nos cursos de  Direito, Administração e Turismo. Autora de livros. Pesquisadora. Escritora. Colunista.Palestrante. email: catia.rejane.prof@gmail.com

References

ANGOTTI, Bruna. Entre as leis da ciência, do Estado e de Deus. O surgimento dos presídios femininos no Brasil. São Paulo: IBCCRIM, 2012, p.178-179.

ANGOTTI, Bruna; SALLA, Fernando. Apontamentos para uma história dos presídios de mulheres no Brasil. Revista de História de las Prisiones, v. 6, 2018.

BARRETA, Alessandro Garcia. Educação grega e Jogos Olímpicos - período clássicos, helenístico e romano. Editora: Paco Editorial, 2012.

BROWN, M.; BlOOM, B. Reentry and Renegotiating Motherhood: Maternal Identity and Success on Parole. Crime & Delinquency. v. 55, n. 2, p.313-336, 2009.

CAPRA, Fritjof. O ponto de mutação. 17. ed. São Paulo: Ed. Cultrix, 1996. In: VERONESE, Josiane Petry. Direito da Criança e do Adolescente: novo curso – novos temas. 2.ed. Rio de Janeiro: Lumen juris, 2019, p. 576.

CERNEKA, Heidi Arn. Regras de Bangkok: Está na hora de fazê-las valer. Boletim IBCCRIM. Ano 20. n.232, p.18-19. São Paulo: IBCCRIM, mar., 2012.

COLARES, L. B. C.; CHIES L. A. B. Mulheres nas so(m)bras: insalubridade, reciclagem e dominação viril em presídios masculinizantes mistos. Revista Estudos Feministas, v. 18, n.2, 2010.

COSTA, Marli Marlene Moraes da. O Papel da Família e da Comunidade no Desenvolvimento de Políticas Públicas de Proteção à Infância no Brasil, p. 607. In: VERONESE, Josiane Petry. O Direito da Criança e do Adolescente: Novo Curso – Novos Temas. 2.ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2019.

DE ASSIS RIBEIRO, F. S.; GODINHO, L. Histórias de vida de mulheres em situação de aprisionamento. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, [s. l.], v. 14, n. 2, p. 489–508, 2021. Disponível em: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=foh&AN=150379656&lang=pt-br&site=eds-live. Acesso em: 20 abr. 2023.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2010 [1976].

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA; INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÌSTICA. Indicadores sobre crianças e adolescentes. BRASIL: 1990-1999. Rio de Janeiro: UNICEF, 2001.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo, Perspectiva,1987.

PINSKY, Carla Bassanezi. Estudos de Gênero e História Social. Revista Estudos Femininos, Florianópolis, v. 17, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/11687 Acesso em 10 set. 2019.

SOMMACAL, C. L.; TAGLIARI, P. de A. A cultura de estupro: o arcabouço da desigualdade, da tolerância à violência, da objetificação da mulher e da culpabilização da vítima. Revista da ESMESC, [S. l.], v. 24, n. 30, p. 245–268, 2017. Disponível em: https://revista.esmesc.org.br/re/article/view/169. Acesso em: 26 abr. 2023.

SOUZA, E. M.; COSTA, A. S. M.; LOPES, B. C. Ressocialização, trabalho e resistência: mulheres encarceradas e a produção do sujeito delinquente. Cadernos EBAPE.BR, v. 17, n. 2, p. 362–374, abr. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-395171382. Acesso em: 26 abr. 2023.

STELLA C. Aprisionamento materno e escolarização dos filhos. V. 13, n. 1, Psicol Esc Educ, 2009.

TEIXEIRA, A.; OLIVEIRA, H. Maternidade e encarceramento feminino: o estado da arte das pesquisas no Brasil. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, [S. l.], n. 81, p. 25–41, 2016. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/413. Acesso em: 21 abr. 2023.

VERONESE, Josiane Petry. Direito da Criança e do Adolescente: novo curso – novos temas. 2.ed. Rio de Janeiro: Lumen juris, 2019, p.3.

VIEIRA, Cláudia Maria Carvalho do Amaral; VERONESE, Josiane Rose Petry. Crianças Encarceradas: A proteção integral criança na execução penal feminina da pena privativa de liberdade. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2016, p.27.

VIEIRA, Cleverton Elias; VERONESE, Josiane Rose Petry. Limites na Educação: sob a perspectiva da Doutrina da Proteção Integral, do Estatuto da Criança e do Adolescente e da Lei de Diretrizes e Bases da Educação e da Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Florianópolis: OAB/SC Editora, 2006, p.144.

Published

2023-06-14

How to Cite

THE FUNDAMENTAL HUMAN RIGHTS OF MOTHERS IN THE BRAZILIAN PRISON SYSTEM AND THEIR CHILDREN IN THE EXERCISE OF MOTHERHOOD. (2023). Social and Environmental Law Journal, 1(2), p. 46-62. //www.revista.ueg.br/index.php/redis/article/view/14002

Similar Articles

1-10 of 30

You may also start an advanced similarity search for this article.