ANALYSIS OF BRAZILIAN LEGISLATION CRITERIA ON THE GUARANTEE OF ACCESS TO EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31668/atatot.v4i1.13742Keywords:
Keywords: Mandatory; Right to education; Schooling; Basic education.Abstract
The focus of this bibliographical analysis dazzles the evolution and inconsistency of legal norms on the mandatory education system for childhood in Brazil. Considering the concerns of access, permanence and quality of the services provided, perceiving a constant, progressive development of access to this right, even though there are still challenges for its universalization. Bad working conditions, lack of government policies, uncertainty in the preparation and effectiveness of teachers are identified as structuring challenges for education in Brazil. In this way, we understand that it is still necessary to reflect and create strategies for implementing public policies, to guarantee conditions of permanence and qualified learning for all children and adolescents.
References
ARELARO, Lisete Regina Gomes. O ensino fundamental no Brasil: avanços, perplexidades e tendências. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 92, p. 1039-1066, out. 2005.
BRASIL. [Constituição (1946)]. Constituição da República dos Estados
Unidos Brasil. Brasília, D.F: Senado Federal, 1946. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm. Acesso em: 09 set.2022.
BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República dos Estados
Unidos Brasil. Brasília, D.F: Senado Federal, 1934. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm. Acesso em: 09 set.2022.
BRASIL. [Constituição (1937)]. Constituição da República dos Estados Unidos Brasil. Brasília, D.F: Senado Federal, 1937. Disponível em: http://www. planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm. Acesso em: 09 set.2022.
BREDA, Bruna. O Ensino obrigatório na legislação federal dos séculos XX e XXI. Textura, Canoas, v. 18, n. 36, p.9-21, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1516/1451. Acesso em: 09 set.2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, D.F: Senado Federal, 1988. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 09 set.2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília; MEC, SEB, DICEI, 2013a.
BRASIL. Lei n°12.796 de 4 de abril de 2013. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, D.F, 5 abr. 2013b.
BRASIL. Lei n° 11.274 de 06 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts. 29, 30, 32 e 87 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, D.F, 7 fev. 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Departamento
de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental. Coordenação Geral
do Ensino Fundamental. Ensino Fundamental de Nove Anos: Orientações
Gerais. Brasília, D.F, jul. 2004.
BRANDÃO, Carlos da Fonseca. O Ensino Fundamental de Nove Anos e
a Legislação Educacional Brasileira. In: BRANDÃO, Carlos da Fonseca;
PASCHOAL, Jaqueline Delgado (org.). Ensino Fundamental de Nove Anos:
Teoria e Prática na Sala de Aula. São Paulo: Avercamp, 2009. p.17-34.
BREDA, Bruna. O Ensino obrigatório na legislação federal dos séculos XX e
XXI. Textura, Canoas, v. 18, n. 36, p.9-21, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1516/1451. Acesso em:
set.2022.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Direito à educação: direito à igualdade, direito à
diferença. Cadernos de pesquisa, n. 116, p. 245-262, jul. 2002.
FARENZENA, Nalú. A Emenda da obrigatoriedade: mudanças e permanências.
Rev. Retratos da Escola, Brasília, v. 4, n. 7, p. 197-209, jul./dez. 2010. Disponível
em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/80/268. Acesso
em: 09 set.2022.
FERNANDES, Cinthia Votto. Desatando nós... os fios que tecem o percurso
da pré-escola no Brasil: da liberdade de escolha à obrigatoriedade de frequência.
Textura, Canoas, v. 18, n. 36, jan./abr. 2016. Disponível em:http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1620/1453. Acesso em: 09 set.2022.
FLORES, Maria Luiza Rodrigues; ALBUQUERQUE, Simone Santos de. Direito
à educação infantil no contexto da obrigatoriedade de matrícula escolar na préescola.
Textura, Canoas, v. 18, n. 36, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1726/1455. Acesso em: 09 set.2022.
GORNI, Doralice Aparecida Paranzini; MAIESKI, Sandra; MACHADO, Vânia
Regina Barbosa Flauzino. Ensino fundamental de nove anos: os desdobramentos
de uma política educacional. Rev. de Educação PUC-Campinas, Campinas, v.
, n. 1, p. 9-22, jan./jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.puc- campinas.
edu.br/seer/index.php/reveducacao/article/view/246/229. Acesso em: 09 set.2022.
GUILHERME, Claudia Cristina Fiorio. Ensino Fundamental de Nove Anos: da
sedução à perversidade. In: Angotti, M. (org.). Educação Infantil: da condição
de direito à condição de qualidade no atendimento. Campinas: Elínea, 2009.
MARTINS, Rodrigo Perla. MACHADO, R.S. Identidades, movimentos e conceitos: fundamentos para a discussão da realidade brasileira. Novo Hamburgo: Fevele, 2013.
OEDC. Avaliação das Políticas Nacionais da Educação. Estado de Santa Catarina. Florianópolis: ISSN 1990-0298: 2010.
PINAZZA, Mônica Appezzato; SANTOS, Maria Walburga dos. A (pré)-escola na
lógica da obrigatoriedade: um desconcertante ‘dejà vu’?. Textura, Canoas, v. 18,
n. 36, p. 22-43, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/
index.php/txra/article/view/1741/1452. Acesso em: 09 set.2022.
SAVELI, Esméria de Lourdes; Odete Vieira TENREIRO, Maria. Ensino fundamental de nove anos: discurso de diretoras, professoras e coordenadoras pedagógicas. EccoS – Rev. Cient., São Paulo, n. 38, p. 115-128, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71545304008. Acesso
em: 09 set.2022.
SAVIANI, Demerval. A educação na Constituição Federal de 1988: avanços no
texto e sua neutralização no contexto dos 25 anos de vigência. RBPAE, v. 29, n. 2,
p. 207-221, mai./ago. 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/43520/27390. Acesso em: 09 set.2022.
SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1998
TEIXEIRA. Sônia Regina dos Santos. ARAÚJO, Ana Paula Melo de. Contribuições
da teoria histórico cultural para a universalização da pré-escola no Brasil. Rev.
Textura Canoas, v.18, n.36, p.111-132 jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1748/1468. Acesso em: 09 set.2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.