Teachers for Freedom (DPL): education and policies on the right for a liberal and conservative consensus in Brazil under the Bolsonaro government
Teachers for Freedom (DPL): education and policies on the right for a liberal and conservative consensus in Brazil under the Bolsonaro government
Abstract
The Teachers for Freedom (DPL) are an instrument in the struggle for new consensuses and for the construction of conditions for the hegemony of Jair Bolsonaro's government. The foundation of this organization and the performance of its intellectuals are new elements in the sad scenario of the Brazilian political situation. The DPL is an instrument for mobilizing staff in support of the federal government and for the formation of a public opinion aligned with Bolsonaro's proposals for public policies for education. The evidence studied in this research suggests that it is an organization created at the initiative of the military and civilians, linked to the current federal government. And, it was structured to act and collaborate in the development of conditions for an administrative and curricular reform within the scope of the Ministry of Education and educational institutions, based on a conservative, liberal and anti-democratic perspective. The article aims to understand the purposes of the organization, the performance and the ideology of the DPL. Articulating in the context of political science the analysis of primary sources with categorical foundations by A.Gramsci. The results achieved in this investigation point to elements of the characterization of the DPL's political agenda and the social function it seeks to play in the current situation, to the detriment of scientific and democratic assumptions, in education and research institutions in Brazil.
Keywords: Teachers for Freedom. Bolsonaro. Brazil. Contemporary politics. Gramsci.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Revista de História da UEG. Os conteúdos publicados, contudo, são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite a distribuição deste material:
- Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato para qualquer fim, mesmo que comercial;
- Adaptar — remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença:
- Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado , prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas . Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de nenhuma maneira que sugira que o licenciante apoia você ou o seu uso.
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
Avisos:
Você não tem de cumprir com os termos da licença relativamente a elementos do material que estejam no domínio público ou cuja utilização seja permitida por uma exceção ou limitação que seja aplicável.
Não são dadas quaisquer garantias. A licença pode não lhe dar todas as autorizações necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, tais como direitos de imagem, de privacidade ou direitos morais , podem limitar o uso do material.