Towards a historical hermeneutics of digital interface

Para uma hermenêutica histórica da interface digital

Autores

DOI:

https://doi.org/10.31668/revista_geth.v16iFluxo%20Cont.14256

Resumo

Based on the double character of language illustrated by the concept of alétheia, this article seeks to problematize digital interfaces towards a historical hermeneutics. In a context in which cultural production has been increasingly digitized, these interfaces, as mediators of worlds, while revealing and presenting the possibilities of dealing with digital tools, also hide a set of functions that, thus, remain invisible to most users. In this sense, after presenting a reflection on the concept of alétheia, the article demonstrates how contemporary cultural production depends on software and what implications this brings to culture in general. Finally, it is argued that the full understanding of contemporary cultural phenomena depends on an understanding of how these digital tools work, which means overcoming their interfaces.

Biografia do Autor

  • Murilo Gonçalves, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil

    Doutor em História pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Possui graduação e mestrado em História pela UFG. Em 2014, realizou, durante dois semestres, graduação sanduíche na Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt (Alemanha). Em 2016, durante o mestrado (a respeito da teoria da história de Raymond Aron), realizou pesquisas complementares no Centre d'Études Sociologiques et Politiques Raymond-Aron da École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris, França). Realizou, durante dois semestres, estágio de pesquisa doutoral (PDSE) na Freie Universität Berlin (Alemanha). Trabalha com as questões relativas à possibilidade de uma hermenêutica digital. Possui interesse por teoria da história e hermenêutica a partir dos seguintes temas: ontologia, epistemologia e estética. É editor executivo da Revista de Teoria da História da Faculdade de História e do Programa de Pós-Graduação em História da UFG (Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/4297001545515587).

Downloads

Publicado

2023-11-16

Edição

Seção

Artigos livres