Juventude Católico-Carismática: mudança de sentido, música e religião em ambientes urbano-eletrônicos
Resumo
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Novos mecanismos de recomposição da memória religiosa católica operam na vivência dessa juventude e multiplicam-se as redes hedonistas que a sustenta no âmbito do catolicismo carismático. No cenário contemporâneo, a vivência religiosa se dá pela mobilidade de corpos, símbolos e festas, provocando fenômenos que articulam simultaneamente perspectivas culturais seculares e religiosas. Dessa constatação, emerge uma pergunta: na modernidade tardia, como a juventude carismática, expressa sua identidade, crenças e práticas no circuito urbano/eletrônico? Os jovens carismáticos, através de deslocamentos, da relação com bandas e com músicas na internet, reconfiguram a adesão ao catolicismo que passa a ocorrer a partir e por meio de experiências emotivas. A filiação religiosa católica estava centrada no sentido “forte” da razão dogmático-racional deslocou-se para o sentido “forte” da experiência estético-afetiva. Para ilustrar essas mutações, descrevo, ainda que de forma sintética, a inter-relação espetáculos musicais, juventude e internet. Por meio de observação de campo, com revisão bibliográfica parcial, foram pesquisados dois grupos de jovens que se reuniram para participar de dois festivais de música católico-carismática, o primeiro em Juiz de Fora (MG) e o segundo em Franca (São Paulo). Partindo das reflexões de Bauman, Hervieu-Léger, Maffesoli, Sanchis, Mariz e outros, este artigo argumenta que mídias eletrônicas e festas religiosas são indissociáveis na construção da identidade jovem carismático-católica.
Palavras-Chave: Juventude carismática. Modernidade Tardia. Festas. Hedonismo.
Abstract
In the contemporary world, the religious experience occurs through body mobility, symbols and parties causing phenomena that link secular cultural perspectives and religious ones simultaneously. Religious institutions and rational dogmas no longer determine the religious belief and practice, which turned out to be conducted by emotions, hedonistic fruitions and individual choices. On the other hand, these social and cultural changes have influenced the religiously committed young people including the Catholics. Thus, new mechanisms of Catholic religious memory renewal started to remain in force in the experience of charismatic Catholic youth. From this statement, a question comes up: in the late modernity, how does the charismatic youth express the identity, beliefs and practices in the urban/electronic circle? Through changes in the relationship with bands and music on the internet, the charismatic young people rebuild the affiliation to Catholicism, which starts to take place from and through emotional experiences. The Catholic religious affiliation used to be centered on the “strong” meaning of rational dogmatic reason and it moved to the “strong” meaning of the affective aesthetic experience. In order to illustrate these changings, it is described, even being in a synthetic way, the interrelation among musical concerts, youth and internet. From field observation, having partial bibliographic review, we have researched two young groups that got together to participate in two charismatic Catholic festivals, the first in Juiz de Fora (MG) and the second in Franca (São Paulo). Based on the reflexions of Bauman, Hervieu-Léger, Maffesoli, Sanchis, Mariz about affiliation, religious modernity, identity and other ideas, it is argued that electronic media and religious parties are inseparable on the construction of the Catholic charismatic youth identity.
Key words: Charismatic youth. Late modernity. Parties. Hedonism.
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