Paisagens do Rio Capibaribe no ensino de Geografia: instrumento pedagógico para compreensão da realidade em áreas ribeirinhas na cidade de Limoeiro, Pernambuco, Brasil.

Capibaribe River Landscapes in Geography Teaching: A Pedagogic Instrument for Understanding the Reality of Riverbank Areas in the City of Limoeiro-PE

Authors

  • Gerson Ribeiro Chaves Filho , , Universidade de Pernambuco (UPE)
  • Marcus Vinícius dos Santos Silva Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.31668/elisee.v12i01.13734

Keywords:

Landscape, Teaching Geography, Capibaribe River

Abstract

The landscape is present in our daily lives and in this research it plays a certain role. Portrayed from the point of view of Geographical Science, the landscape in this work served as a basis for understanding the reality of the area studied. As a general objective, we sought to prove the use of the landscape, in the teaching of Geography, as an efficient pedagogical tool capable of leading the student to understand the geographic space and the reality of the place. For this, the landscapes of the Capibaribe River in the city of Limoeiro-PE were used as a research field using photography as a didactic tool for capturing and interpreting the landscapes in riverside areas. The methodology in a qualitative approach occurred through a study based on reports and experience of academic literature from the application of questionnaires and interviews; field research and photographic survey. An empirical, analytical, and descriptive study of the landscapes extracted from the riverside areas, and which served as a didactic example to study the landscape in Elementary School (Final Years). As a result, we created a pedagogical script and a lesson plan related to the concept of landscape to be applied in the sixth year of Elementary School (Final Years).

Author Biography

  • Gerson Ribeiro Chaves Filho, , , Universidade de Pernambuco (UPE)

    Graduado em Licenciatura em Geografia (UPE). Professor de Geografia Ensino Fundamental (Anos Finais) da Rede Municipal de Feira Nova -PE

References

ARAGÃO, J. P. de V. Uso e ocupação das margens do Rio Capibaribe: vulnerabilidades socioambientais em áreas urbanas. 2017. Tese (doutorado)- Universidade Federal de Pernambuco, CFCH. Programa de Pós–Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente, 2017. Disponível em: https://attena.ufpe.br/ bitstream/123456789/25187/1/TESE%20Jo% C3%A3o%20Paulo%20Gomes%20de%20Vasconcelos%20Arag%C3%A3o.pdf Acesso em: 13 de jun. 2021.

BARBOSA, L. G.; GONÇALVES, D. L. A paisagem em geografia: diferentes escolas e abordagens. Élisée, Rev. Geo. UEG- Anápolis, v.3, n.2, p. 92-110/ dez. 2014. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/38292005/artigo_Diogo-with-cover-page-v2.pdf?Expi res=1626446799&Signature=gfVbXGGepBFrOX6zBG77ddXrLtHtZ hIfORBfhf. Acesso em 20 de jun 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http:// basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 27 de jul de 2021.

BRASIL. LEI Nº 12. 651 DE 25 DE MAIO DE 2012. Código Florestal Brasileiro, Brasília, DF, nov. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/ Lei/L2651.htm. Acesso em: 06 de jul. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. PCNs - Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, p. 158, 1998. Disponível em: http://portal.mec. gov.br/seb/ar quivos/pdf/livro01.pdf Acesso em: 27 de jul de 2021.

CALLAI, H. Estudar o lugar pra compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, A.C. (Org). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: mediação, 2000.

FERREIRA, A. B. de H. Miniaurélio século XXI escolar: o minidicionário da língua portuguesa. 4. ed.rev.ampliada.- Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3ª ed. São Paulo: Moraes, 1980.

GOOGLE EARTH. Software Google Earth. Google: 2021

GUIMARÃES, A. J. A.; CARVALHO, D. de F. de; SILVA, L. D. B. da. Saneamento básico. 2019. Disponível em: http://www.ufrrj.br/institutos/it/deng/leonardo/downloads/ APOSTILA/ Apostila%20IT%20179/Cap%201.pdf. Acesso em: 12 ago. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pe/ limoeiro/panorama. Acesso em: 20 ago. 2021.

MAXIMIANO, L. A. Considerações sobre o conceito de paisagem. R. RA’ E GA, Curitiba, n.8 p. 83-91, 2004. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/3391/2719. Acesso em: 25 jun. 2021.

NETO, J. C. de. M. Morte e vida Serevina e outros poemas em voz alta, Rio de Janeiro: CIP-Brasil: 1985.

MUSSOI, A; B. A fotografia como recurso didático no ensino de Geografia. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/785-2.pdf. . Acesso em: 25 jul. 2021.

PREFEITURA MUNICIPAL DE LIMOEIRO. Plano Diretor de Limoeiro. Limoeiro: Sintaxe Consultoria, 2021.

PUNTEL, G. A. A paisagem no ensino de geografia, Revista Ágora, Santa Cruz do Sul, v. 13, n.1, p. 283-298, jan./jun.2007. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/ agora/article/ view/130 . Acesso em 16 jun. 2021.

SALGUEIRO, T. B. Paisagem e geografia. Finisterra, 36, v. 72 p. 37- 53, 2001. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/38655. Acesso em: 17 de jul 2021.

SANTOS, M. Metamorfoses do espaço habitado: fundamentos teóricos e metodológicos da geografia; em colaboração com Denis Elias. 6. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 4.ed. São Paulo: Hucitec, 1997.

TRAVASSOS, Luiz Eduardo Panisset. A fotografia como instrumento de auxilio no ensino da Geografia. In: Revista de Biologia e Ciências da Terra. Volume 1, n. 2, p. sn, 2001. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26423683_A_fotografia_como _instrumento_de_auxilio_no_ensino_da_Geografia. Acesso em: 18 de jul 2021.

Published

2023-08-11

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Paisagens do Rio Capibaribe no ensino de Geografia: instrumento pedagógico para compreensão da realidade em áreas ribeirinhas na cidade de Limoeiro, Pernambuco, Brasil.: Capibaribe River Landscapes in Geography Teaching: A Pedagogic Instrument for Understanding the Reality of Riverbank Areas in the City of Limoeiro-PE. (2023). Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 12(01), e1212314. https://doi.org/10.31668/elisee.v12i01.13734