The Cerrado Concept in High School Geography Didactic Books

The Cerrado Concept in High School Geography Didactic Books

Authors

  • Wellington de Carvalho Arantes , , Universidade Federal de Goiás - IESA
  • Ivanilton José de Oliveira , , Universidade Federal de Goiás - IESA
  • Sheyla Olívia Groff Birro , , Universidade Federal de Goiás - PPGEO/JATAI

Keywords:

Cerrado; Didactic book; Geography; Concept; High school.

Abstract

Textbooks are one of the most important teaching resources in Brazilian schools. In relation to the discipline of Geography, these manuals, in addition to helping the daily lives of teachers and students, include visual and theoretical exemplifications essential to the understanding of geographic space. However, despite being evaluated by the Ministry of Education, books are subject to errors. Based on this premise, the objective was to carry out an analysis of the concepts used to deal with the Cerrado in the textbooks approved by the 2015 National Textbook Program (PNLD, acronym in Portuguese) for high school. For that, the concepts of biome, morphoclimatic domain, ecosystem and territory were selected. Four textbooks dealing with the envisaged content were selected and analyzed, according to form and content criteria, from an inventory and analysis form. As a result, it was found that the concepts of biome and morphoclimatic domain are the ones that stand out, being commonly confused, especially when the proposal involves the use of the latter; that the content and indications of the theoretical references that support the use of concepts are lacking in depth; and that books still rely on the dissemination of stereotypes.

Author Biographies

  • Wellington de Carvalho Arantes, , , Universidade Federal de Goiás - IESA

    Graduando em Geografia pela Universidade Federal de Goiás. Bolsista de Iniciação à Pesquisa PIBIC/CNPq.

  • Ivanilton José de Oliveira, , , Universidade Federal de Goiás - IESA

    Doutor em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo

    Professor Associado da Universidade Federal de Goiás.

  • Sheyla Olívia Groff Birro, , , Universidade Federal de Goiás - PPGEO/JATAI

    Doutoranda em Geografia pela Universidade Federal de Jataí. Professora da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso.

References

AB’SABER, A.N. O domínio dos cerrados: introdução ao conhecimento. Rev. Serv. Públ., v. 40, n. 4, Brasília, 1983.

ALBUQUERQUE, M. A. M. de; de. BIGOTTO, J. F.; VITIELLO, M. A. Geografia sociedade e cotidiano: espaço brasileiro, volume 2. 3. ed. São Paulo. Escala educacional, 2013.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio; PARTE, I. V. Ciências humanas e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia de livros didáticos - PNLD 2015: geografia: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

CASTILHO, D.; CHAVEIRO, E.F. Por uma análise territorial do Cerrado. In: PELÁ, M.; CASTILHO, D. (org.). Cerrados: perspectivas e olhares. Goiânia: Vieira, 2010. p. 35-50.

CHAVEIRO, E.; BARREIRA, C.C.M.A. Cartografia de um pensamento de Cerrado. In: PELÁ, M.; CASTILHO, D. (org.). Cerrados: perspectivas e olhares. Goiânia: Vieira, 2010. p. 15-33.

COSTA, T.B. et al. A visão do bioma Cerrado no Ensino Fundamental do município de Goiânia e sua relação com os livros didáticos utilizados como instrumento de ensino. Polyphonía, v. 21, n. 1, jan./jun. 2010.

COUTINHO, L.M. O conceito de bioma. Acta Bot. Bras., v. 20, n. 1, p. 13-23, 2006.

DÁVILA, C. Decifra-me ou te devorarei. O que pode o professor frente ao livro didático? Salvador: EDUNEB; EDUFBA, 2008.

EITEN, G. Título: Formas fisionômicas do cerrado. Rev. Bras. Botanica, v.2, n.2, p.139-148, 1979.

GARCIA, H. C.; ALMEIDA, M. de. Geografia global. 2° ano. 3. ed. São Paulo. Escala educacional, 2013.

GUERINO, L. A. Geografia: A dinâmica do espaço geográfico, volume 1. ilustrações: DARELA, C. Curitiba. Positivo, 2013.

KATO, D. S. O conceito de ecossistema na produção acadêmica brasileira em educação ambiental. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – FCL, UNESP, Araraquara, 2014.

MARTINS, G.I. Da região natural à biorregião. Revista da ANPEGE, v.13, n.21, p.42-72, mai-ago. 2017.

MENDES, S.O.; OLIVEIRA, I.J.; MORAIS, E.M. Abordagens do Cerrado em livros didáticos de Geografia. Rev. Bras. Educ. em Geografia, v. 6, p. 179-208, 2016.

ODUM, E. Ecologia. Rio de Janeiro: Guanabara, 1983.

RIBEIRO, J.F.; WALTER, B.M.T. Fitofisionomias do bioma cerrado. In: SANO S.M.; ALMEIDA, S.P. (ed.). Cerrado: ambiente e flora. Planaltina: Embrapa-CPAC, 1998, p. 89-166.

SILVA, E. A. C. da.; FURQUIM JUNIOR, L. Geografia em rede. 1° ano. 1. ed. São Paulo. FTD, 2013.

SOBREIRA, P.H.A. Astronomia no ensino de Geografia. Dissertação (Mestr. Geogr. Física) - Departamento de Geografia, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2002.

TONINI, I. M. Identidade capturadas. Tese (Dout. Educação) – FE, UFRGS. Porto Alegre, 2002.

Published

2021-06-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The Cerrado Concept in High School Geography Didactic Books: The Cerrado Concept in High School Geography Didactic Books. (2021). Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 10(1), e1012110. http://www.revista.ueg.br/index.php/elisee/article/view/11833