The use of cartoons as a didactic resource for teaching Geography

The use of cartoons as a didactic resource for teaching Geography

Authors

  • Ykaro Feliphe Sousa Silva Secretaria de Estado da Educação de Goiás
  • Welberg Vinicius Gomes Bonifácio Universidade Estadual de Goiás

Keywords:

Charges. Recursos Didáticos. Ensino de Geografia.

Abstract

The text shows an analysis regarding the use of cartoons as a didactic-pedagogical resource in Geography classes at a private school in the municipality of Minaçu-GO. The justification of the work is mainly because it is a subject that is rarely addressed in research on teaching Geography and given the possible contributions of this didactic resource to the quality of classes in this discipline, in order to encourage a greater number of students in the teaching and learning process of Geography. This work is the result of research and bibliographic review done initially on the subject and soon afterwards field research that consisted of the application of a questionnaire for the teachers who teach this discipline in the field research school. It was found during the analysis of the data, that the cartoons can be considered instruments that contribute to the pedagogical didactic processes for the Geography classes, because they allow the classes to be more dynamic thus arousing the students' interest in the contents worked on.

Author Biographies

  • Ykaro Feliphe Sousa Silva, Secretaria de Estado da Educação de Goiás

    É licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Goiás, Licenciado em Pedagogia pela Faculdade UniBF, especialista em Ensino de História e Geografia.

  • Welberg Vinicius Gomes Bonifácio, Universidade Estadual de Goiás

    Licenciado em Geografia (UFG), licenciado em Pedagogia (ISEED) Mestre em Ensino na Educação Básica (UFG) e Doutorado em Geografia (UFG). É professor efetivo da Universidade Estadual de Goiás e da Secretaria Minicipal de Educação de Goianira.

References

AGUIAR, V. T. O verbal e o não verbal. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU). 2004.

ARRIGONI, M. M. Debatendo os conceitos de Caricatura, Charge e Cartum. In: III Encontro Nacional de Estudos da Imagem, 03 a 06 de maio de 2011, Universidade Estadual de Londrina, 2011.

BARROS A. I. N.; CASTRO C. P.; GUIMARÃES L. J.; SILVA E. I. As tiras da Mafalda: Conteúdos de Geografia na linguagem dos Quadrinhos. Disponível em: <http://www.sbpcnet.org.br/livro/63ra/conpeex/prolicen/trabalhos-prolicen/prolicen-anderson-iury.pdf> Acesso em: 11 out. de 2016.

CALLAI, H.C. A formação do profissional da geografia: o professor. Ijuí, Ed. Injuí, 2013.

CAVALCANTI, L. S. Geografia e práticas de ensino. Goiânia: Alternativa, 2002.

CASTROGIOVANNI, A. C. (org). Ensino de Geografia: Caminhos e Encantos. Porto Alegre: Edipucrs, 2007.

Delfino V. S.; Almeida A. S.; Dias A.M.L. O uso de HQ no ensino da geografia: diferentes linguagens em sala de aula. Disponível em:< http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV045_MD4_SA5_ID5192_17082015162957.pdf> Acesso em: 14 de Set. 2016.

GADOTTI, M. Diversidade cultural e educação para todos. RJ. Ed. Graal, p.90. 1992.

GUIMARÃES, I. Ensino de Geografia, mídia e produção de sentidos. Terra Livre – Geografia e ensino, Presidente Prudente, v.1, n. 28, p. 45-50, jan-jun. 2007.

KATUTA, A. M. A educação docente: (re)pensando as sua práticas e linguagens. Terra Livre, Presidente Prudente, v. 1, n. 28, p. 221-238, jan./jun. 2007.

MENDONÇA, A. C. As redes de significados como um novo paradigma na educação. Disponível em: <http://www.monografias.com>. Acesso em 13: out. 2017.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2ª Ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MELO, F. A. Aulas tediosas, alunos alienados. In: PASSINI, E. Y; PASSINI, R. MALYSZ, S. T. (ORG) Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Editor Contexto, p. 95-100, 2007.

MORETTI, F. Qual a diferença entre charge, cartum e quadrinhos? Disponível em: <http://www.ccghumor.com.br>. Acesso em: 15 ago. 2017.

OLIVEIRA, A. U. (Org.). Para onde vai o ensino de Geografia? São Paulo: Contexto, 1989.

QUINO, J. L. Toda Mafalda. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

PONTUSCHKA, N. N. In: PICONEZ, S. C. B. (org). A pratica de Ensino e o Estágio Supervisionado. 19 ed. Campinas, SP. Papirus, 2010.

SILVA, I. C. Humor gráfico: o sorriso pensante e a formação do leitor. Natal: UFRN/RN. Dissertação de Mestrado, 2008.

SILVA, D. de B. M. A charge em sala de aula. Disponível em: <http://www.filologia.org.br/ixcnlf/5/03.htm>. Acesso em: 14 Set. 2016.

SILVA, E. I. Temas Geográficos na Linguagem de quadrinhos. In: SILVA, E. I.; PIRES, L. M. (org). Desafios da didática de geografia. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 215-233, 2013.

SILVA, E. I. A linguagem dos quadrinhos na mediação do ensino de Geografia: charges e tiras de quadrinhos no estudo de cidade. Goiânia, 2010. Tese de Doutorado em Geografia – Instituto de Estudos Socioambientais, Universidade Federal de Goiás, 2010.

SILVA, E. I.; CAVALCANTI, L. A mediação do ensino-aprendizagem de Geografia, por charges, cartuns e tiras de quadrinhos. In: Boletim Goiano de Geografia, Goiânia, v. 28, n. 2, p. 141-156, jul./dez. 2008.

VERGUEIRO, W. Uso das HQS no ensino. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, V. (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2005. p. 7-29.

VIEIRA, C. E; SÁ, M. G. de. Recursos didáticos: do quadro-negro ao projetor, o que muda? In: PASSINI, E. Y; PASSINI, R. MALYSZ, S. T. (ORG) Prática de ensino de Geografia e estágio supervisionado. São Paulo: Editor Contexto, p. 101-116.2007.

Published

2021-06-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The use of cartoons as a didactic resource for teaching Geography: The use of cartoons as a didactic resource for teaching Geography. (2021). Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 10(1), e101219. https://www.revista.ueg.br/index.php/elisee/article/view/10613