Place and non-place:
A STUDY OF THE PERNAMBUCO SCHOOL CURRICULUM AND OF A GEOGRAPHY TEXTBOOK FOR THE 6TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.31668/elisee.v11i02.13362Keywords:
Place, Geography, School Curriculum, Didactic Book, Elementary SchoolAbstract
This article presents a research aimed at analyzing how the concept of place and non-place is addressed in the Geography School Curriculum of Pernambuco State for Elementary School, along with the analyses of a 6th grade textbook. This research problematizes the approach of place, as a category of analysis of the geographic space, as well as the contribution of humanistic and cultural Geography to the understanding of the debate about place and non-place. This is a qualitative research, of exploratory and descriptive approach, developed through bibliographical revision and documental analysis. For data analysis, we applied Content Analysis, proposed by Bardin (2010). We found that, in the organizer of Geography school curriculum of the 6th grade of primary schools, the place is explicitly mentioned in the first thematic unit, not being mentioned afterwards in the other units, nor in the objects of knowledge and skills. Thus, it does not make explicit the importance of addressing it as a category of analysis, which permeates the other thematic units. About the textbook analysis, we observed that the place, as a category of analysis, is present in only one of the units and even there the figurative representations do not contemplate the perception of place as a lived space. We consider that the contents expressed in the textbook are portraying, most of the times, other countries and concentrates realities of the Brazilian center-south, which characterizes a limitation for the students of the north-northeast. We emphasize that the teacher can remake the contents, considering the place as an element of pedagogical mediation, oriented towards its meaning.
References
ADAS, Melhem; ADAS, Sergio. Expedições Geográficas. 3. ed. São Paulo: Moderna, 2018.
ALVES, Glória da Anunciação G. A. Cidade, cotidiano e TV. In: CARLOS, Ana Fani Alessandri (Org.). A Geografia na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015. p. 134-144.
AUGÉ, Marc. Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BARTOLY, Flávio. Debates e perspectivas do lugar na geografia. GEOgraphia, v. 13, n. 26, p. 66-91, 2011. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2011.v13i26.a13625
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. BRASIL, Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017, Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2017/decreto-9099-18-julho-2017-785224-publicacaooriginal-153392-pe.html. Acesso em: Acesso em: 30 out. 2021.
BRASIL. Decreto-Lei nº 1.006, de 30 de dezembro de 1938. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-1006-30-dezembro-1938-350741-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 20 fev. 2022.
CALLAI, Helena Copetti. O livro didático no contexto dos processos de avaliação. OKARA: Geografia em debate, p. 273-290, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/31203/16316. Acesso em: 20 abr. 2022.
CARVALHO SOBRINHO, Hugo de. Geografia escolar e o lugar: a construção de conhecimentos no processo de ensinar/aprender geografia. GeoSaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, v. 9, n. 17, p. 1-17, 2018. https://doi.org/10.26895/geosaberes.v9i17.625
COPATTI, Carina; SANTOS, Leonardo Pinto. Política Nacional do Livro Didático e o Ensino de Geografia: um olhar sobre a formação cidadã. Revista Verde Grande: Geografia e interdisciplinaridade, v. 4, n. 01, p. 05-23, 2022. https://doi.org/10.46551/rvg26752395202210523
DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Direitos de Aprendizagem em Geografia: o lugar em sua potência. Educação em Foco, p. 203-220, 2015. https://doi.org/10.22195/2447-52462015019679
FERREIRA, Luiz. Felipe. Acepções recentes do conceito de lugar e sua importância para o mundo contemporâneo. Território, Ano 5, n. 9, p. 65-83, jul./dez. 2000.
KOWALTOWSKI, Doris C. C. Knatz. Arquitetura e humanização. Revista Projeto, n. 126, p. 129-13, 1989.
KOZEL, Salete. Mapas mentais - uma forma de linguagem: perspectivas metodológicas. In: KOZEL, Salete.; SILVA, Josué da Costa; GIL FILHO, Sylvio Fausto. (Orgs.). Da percepção e cognição à representação: reconstruções teóricas da Geografia Cultural e Humanista. São Paulo: Terceira Margem – EDUFRO, 2007. p.114-138.
LEITE, Cristina Maria Costa. O lugar e a construção da identidade: os significados construídos por professor de Geografia do ensino fundamental. 222 f. 2012. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.
LEITE, Cristina Maria Costa. Geografia no ensino fundamental. Revista Espaço e Geografia, v. 5, n. 2, p. 245-280, 2002. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/39713/30875. Acesso em: 30 de mar. 2022
LIMA, Elias Lopes de. Do corpo ao espaço: contribuições da obra de Maurice Merleau-Ponty à análise geográfica. Geographia, n. 18, p. 65-84, 2007. https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2007.v9i18.a13543
MEDEIROS, Paulo César. Fundamentos Teóricos e Práticos do Ensino de Geografia. 2. ed. Curitiba: IESD, 2010.
MOCELLIM, Alan. Lugares, não lugares, lugares virtuais. Em Tese, v. 6, n. 3, p. 77-101, jan./jul. 2009. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2009v6n3p77
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: A arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2011.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes. Currículo de Pernambuco: Ensino Fundamental. Recife: SEED, 2019. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/17691/CURRICULO%20DE%20PERNAMBUCO%20-%20ENSINO%20FUNDAMENTAL.pdf. Acesso em: 30 out. 2021.
SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: EDUSP, 2008.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SUESS, Rodrigo Capelle; LEITE, Cristina Maria Costa. Estudar o Lugar para compreender a si mesmo e o mundo: análise de uma experiência pedagógica em Geografia desenvolvida com alunos do 6º ano do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Educação em Geografia, v. 6, n. 12, p. 74-98, 2016. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/341/220. Acesso em: 20 set. 2021
TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Londrina: Eduel, 2013.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores não serão remunerados pela publicação de trabalhos na Élisée - Revista de Geografia da UEG.
Os conteúdos publicados, contudo, são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 que permite a distribuição deste material, desde que cumpra os seguintes requisitos:
- Atribuição — Você deve atribuir o devido crédito, fornecer um link para a licença, e indicar se foram feitas alterações. Você pode fazê-lo de qualquer forma razoável, mas não de uma forma que sugira que o licenciante o apoia ou aprova o seu uso;
- NãoComercial — Você não pode usar o material para fins comerciais;
- SemDerivações — Se você remixar, transformar, ou criar a partir do material, não pode distribuir o material modificado.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.