Emergency remote teaching and student vulnerability at the State University of Goiás, Brazil, 2021

Emergency remote teaching and student vulnerability at the State University of Goiás, Brazil, 2021

Authors

  • Tathiana Rodrigues Salgado , , Universidade Estadual de Goiás - UnU Porangatu/Anápolis/PPGEO-UEG
  • Léo Carrer Nogueira , , Universidade Estadual de Goiás - Campus Morrinhos
  • Tadeu Alencar Arrais , , Universidade Federal de Goiás - IESA
  • Diego Pinheiro Alencar , , Instituto Federal Goiano, Campus Iporá

DOI:

https://doi.org/10.31668/elisee.v11i1.13238

Keywords:

Teaching; Remote; Pandemic; Covid-19; Vulnerability; UEG.

Abstract

The Covid-19 pandemic demanded responses, on several fronts, from public institutions that deal with teaching, research, and extension activities. In addition to offering answers to challenges linked to the field of public health, these institutions needed to adapt their normative routines, especially in the context of social isolation. The academic community quickly got busy building, debating, and approving a set of rules to regulate Emergency Remote Teaching (ERE). In this context, and based on the recognition of the difficulties of operationalizing the ERE, within the scope of the research activities developed by the Brazilian Social State Observatory team, an effort was made to offer the academic community a portrait of the conditions of remote teaching developed at State University of Goiás (UEG), from the students' perspective. The way to diagnose this situation passed, therefore, through the characterization of academic aspects and home infrastructure and socioeconomic aspects. Conducted by means of an objective, unidentified electronic form, the research consisted of 49 questions sent by e-mail or by WhatsApp messaging application. Between 08/01/2021 to 09/15/2021 was applied the questionnaire. From enrolled in 28 different UEG units and residents in 88 municipalities in Goiás and 12 municipalities in neighboring states, a total of 997 responses were received. The results point to the challenges and development impacts of the ERE in a multicamp university.

Author Biographies

  • Tathiana Rodrigues Salgado, , , Universidade Estadual de Goiás - UnU Porangatu/Anápolis/PPGEO-UEG

    Graduada, mestre e doutora em Geografia pela Universidade Federal de Goiás. Atuou, entre 2006 a 2011, nos níveis fundamental e médio de ensino no município de Goiânia. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Goiás, na Unidade Universitária de Porangatu e no Programa de Pós Graduação em Geografia da UEG, Campus Cora Coralina. É Coordenadora e uma das idealizadoras do Observatório do Estado Social Brasileiro e do Canal de Divulgação Científica Porque o Estado Importa. 

  • Léo Carrer Nogueira, , , Universidade Estadual de Goiás - Campus Morrinhos

    Graduado em História pela Universidade Estadual de Goiás. Mestre e doutor em História pela Universidade Federal de Goiás. Docente da Universidade Estadual de Goiás, Campus Morrinhos e Programa de Pós-graduação em História da UEG.

  • Tadeu Alencar Arrais, , , Universidade Federal de Goiás - IESA

    Graduado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Goiás. Doutor em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Professor titular da Universidade Federal de Goiás. Coordenador Geral do Observatório do Estado Social Brasiliero. 

  • Diego Pinheiro Alencar, , , Instituto Federal Goiano, Campus Iporá

    Graduado, mestre e doutor em Geografia pela Universidade Federal de Goiás. Docente do Instituo Federal Goiano, campus Iporá.

References

BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15/12/2016. In: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm. Acesso em 27/02//2022.

CAMPANTE, Filipe; CRESPO, Anna; LEITE, Phillippe. Desigualdade salarial entre raças no mercado de trabalho urbano brasileiro: aspectos regionais. Rev. Bras. Econ. 58 (2), 5jun. 2004.

IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/ Acesso em 15/02/2022

IBGE. Estatísticas de Gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html?=&t=resultados. Acesso em: 17/02/2021.

IBGE. Censo Agropecuário 2017. Rio de Janeiro, IBGE, 2018.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/trabalho/9171-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios-continua-mensal.html?=&t=o-que-e. Acesso em 15/02/2022.

MARTINS, APV. Gênero, ciência e cultura. In: Visões do feminino: a medicina da mulher nos séculos XIX e XX [on-line]. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2004.

MELO, H. P. de, & MORANDI, L. A divisão sexual do trabalho no contexto da pandemia. Revista Trabalho Necessário, 19(38), 105-125. https://doi.org/10.22409/tn.v19i38.45884. Acesso em 05/02/2022.

OBSERVÁTORIO DO ESTADO SOCIAL BRASILEIRO. Microdados – Pesquisa: Ensino Remoto Emergencial e Vulnerabilidade Discente. 2021. Disponível em: http://obsestadosocial.com.br/documentos/ Acesso em: 15/02/2022.

PEUGNY, Camille. O destino vem de berço? Campinas, Papirus, 2014.

Published

2022-07-02

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Emergency remote teaching and student vulnerability at the State University of Goiás, Brazil, 2021: Emergency remote teaching and student vulnerability at the State University of Goiás, Brazil, 2021. (2022). Élisée - Revista De Geografia Da UEG, 11(1), e111228. https://doi.org/10.31668/elisee.v11i1.13238